„Obrraz 3”

/For English scroll down/

Zapraszamy na wernisaż: 7.12.2024 r. (sobota), godz. 17.00. Wstęp wolny
Oddział Sztuki Nowoczesnej, Pałac Opatów, ul. Cystersów 18, Gdańsk Oliwa

Wystawa „Obrraz 3” w Muzeum Narodowym w Gdańsku jest trzecią, po ekspozycji w Muzeum Narodowym w Lublinie i Muzeum Narodowym w Szczecinie, wspólną prezentacją grupy Obrraz. W jej składzie znajdziemy: Krzysztofa Gliszczyńskiego, Łukasza Huculaka, Sławomira Marca, Lecha Twardowskiego i Tomasza Zawadzkiego, artystów, dla których punktem wyjścia jest… obraz. To pozornie oczywiste stwierdzenie ma podkreślić, że obraz jest zwykle punktem dojścia, a nie – jak w przypadku tej wystawy – punktem wyjścia. Naturalnym nastawieniem wobec obrazu jest uznanie nadrzędności wykreowanego przez artystę świata, gdzie obraz stanowi jego medium. Tymczasem prace prezentowane w Muzeum Narodowym w Gdańsku są obiektami utworzonymi z refleksji i manipulacji przedmiotem, zwanym „obrazem”. Jako pewien byt materialny i trójwymiarowy, pozornie jest dobrze oswojony w kulturze, bowiem przez wieki stanowił środek przekazu czegoś innego, był „oknem na świat”, zasłoną niewidzialnego, symbolem nieujawnionego. Tymczasem jednak sam stał się zagadką, prowokującą do działań, ukazujących go jako źródło artystycznego procesu.

Lech Karwowski

Krzysztof Gliszczyński urodził się w 1962 roku. Uzyskał dyplom w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Gdańsku (obecnie Akademia Sztuki) w 1987 roku. Tytuł profesora otrzymał w 2011 roku. Aktualnie zajmuje się malarstwem, rysunkiem, obiektem oraz tworzy prace wideo. Jest także stypendystą DAAD w Worpswede z 1992 roku, Fundacji Pollock-Krasner w Nowym Jorku w 2000 roku, Miasta Sopot, Marszałka Województwa Pomorskiego, ZAIKS w Warszawie. Do tej pory otrzymał nagrody: Bielska Jesień ’93, Festiwal Malarstwa w Szczecinie ’96, III Triennale Sztuki Pomorskiej w PGS w Sopocie w 2017 roku.

Łukasz Huculak urodził się w 1977 roku. Jest stypendystą Ministra Kultury, Rządu Bawarii oraz został laureatem Festiwalu Malarstwa w Szczecinie i Festiwalu Malarstwa Bielska Jesień. Obecnie prowadzi pracownię malarstwa na Wrocławskim ASP. Bywa kuratorem i publikuje teksty o sztuce. Jest także członkiem Wrocławskiej Akademii Młodych Uczonych i Artystów, a także komitetu redakcyjnego Roczników Sztuki Śląskiej. Autor wystaw dotyczących cielesności i śmiertelności (Late Symptoms of Death, Psychopomp, W głębi obrazu), środowiska naturalnego (Heliotropie, Sopra Minerva, Science / Fiction, Aurora, La force des plantes), procesów o czarownictwo (Inkantacje, Nietota) i historycznych kontekstów modernizmu (Migracje, Detale / Przestrzenie).

Sławomir Marzec urodził się 1962 roku w Lublinie. Jest absolwentem warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych, na której jest obecnie profesorem. Praktykuje malarstwo, rysunek, instalację, fotografię przetworzoną, performance i film. Autor ponad 100 wystaw indywidualnych (m.in. MCSW Radom, Galeria Foksal, MN w Lublinie, CSW Warszawa, CRP Orońsko). Autor przeszło 250 publikacji z pogranicza teorii i krytyki sztuki (wieloletni recenzent nowojorskiego „NYArts” i londyńskiego „Contemporary”). Opublikował również pięć książek m.in. Zabobony sztuki.

Lech Twardowski urodził się w 1952 roku. Studiował w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych we Wrocławiu (obecnie Akademia Sztuk Pięknych we Wrocławiu). W 1983 wyjechał do Paryża; w 1995 powrócił do Wrocławia. Uprawia malarstwo, instalacje i performance. W swojej twórczości wykorzystuje różne techniki i media, współpracuje z muzykami, interesuje się przestrzenią teatralną. Jego obrazy i obiekty znajdują się m.in. w zbiorach Musée d’Art Moderne w Paryżu, Muzeum Narodowego w Warszawie, Muzeum Narodowego we Wrocławiu, w kolekcji Dolnośląskiego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych oraz w zbiorach prywatnych w Polsce i za granicą.

Tomasz Zawadzki urodził się w 1956 roku. Mieszka i pracuje w Lublinie oraz Warszawie. Obecnie jest profesorem na Wydziale Artystycznym Uniwersytetu Marii Skłodowskiej-Curie w Lublinie. Zajmuje się malarstwem, rysunkiem i fotografią. Jego prace znajdują się w zbiorach m.in.: Muzeum Sztuki w Łodzi; Muzeum Narodowego w Lublinie; Muzeum Sztuki Współczesnej w Radomiu; Muzeum Ziemi Chełmskiej Kolekcja Galerii 72 w Chełmie; Museum Modern Art Hunfeld (Niemcy); Gutenberg Museum Mainz (Niemcy); Centrum Sztuki Studio w Warszawie; Galeria El w Elblągu; Galeria Labirynt w Lublinie; Lubelskie Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych; Dolnośląskie Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych.

Kurator wystawy: Wojciech Zmorzyński
Idea wystawy: Sławomir Marzec
Identyfikacja wizualna i opracowanie graficzne: Tomasz Dobrowolski (Estilla)
Edukacja: Kamila Glazer
Wypożyczenia: Marta Wołyńska
Konserwacja: Cátia Viegas Wesołowska, Anna Żychska, Anna Górna
Montaż: Jan Kłosskowski, Arkadiusz Bach, Piotr Pietraszek, Sławomir Wojtkowski
Współpraca: Mariusz Grym, Małgorzata Maciakowska, Lech Karwowski, Magdalena Lewoc
Promocja: Paweł Burian

„Picturre 3”

grand opening: 7.12.2024, (Saturday) 5:00 pm, Free Entry
Modern Art Collection, Abbots’ Palace, Cystersów 18, Gdańsk Oliwa

The group called Obrraz (Polish for ‚Picturre’), composed of Krzysztof Gliszczyński, Łukasz Huculak, Tomasz Zawadzki, Sławomir Marzec, Lech Twardowski and Tomasz Zawadzki, brings together artists whose starting point is… a picture. This seemingly obvious statement, however, is intended to emphasise that the picture is usually the goal, and not, as in the case of this exhibition, the point of departure. The natural attitude towards the picture is the superiority of the world created by the artist, for whom the picture is the medium. Instead, the paintings presented at the National Museum in Gdańsk are objects created out of reflection and manipulation of the object called a picture. As a certain material and three-dimensional entity, it is ostensibly well-tamed in culture. But for centuries it has been used as a medium for something else, as a ‚window on the world’, a veil for something inexpressible, a symbol of something that is revealed in it. Meanwhile, it is itself enigmatic as an object. It itself provokes actions that show it as a source of artistic process.

Lech Karwowski

Krzysztof Gliszczyński was born in 1962. He obtained a diploma from the State Higher School of Visual Arts in Gdańsk (now the Academy of Art) in 1987. He received the title of professor in 2011. He currently works in painting, drawing, object and creates video works. He has also received scholarships from the DAAD in Worpswede in 1992, the Pollock-Krasner Foundation in New York in 2000, the City of Sopot, the Marshal of the Pomeranian Voivodship and ZAIKS in Warsaw. To date, he has received the following awards: Bielska Jesień ‚93, Painting Festival in Szczecin ‚96 and the 3rd Pomeranian Art Triennale at PGS in Sopot in 2017.

Łukasz Huculak was born in 1977. He has received scholarships from the Minister of Culture, the Government of Bavaria and has been awarded prizes at the Szczecin Painting Festival and the Bielska Jesień Painting Festival. He currently runs a painting studio at the Academy of Fine Arts in Wrocław. He is a curator and publishes texts on art. He is also a member of the Wrocław Academy for Young Scientists and Artists and the editorial committee of the Silesian Art Yearbooks. He authored exhibitions on corporeality and mortality (Late Symptoms of Death, Psychopomp, In the Depths of the Image), the natural environment (Heliotropie, Sopra Minerva, Science / Fiction, Aurora, La force des plantes), witchcraft trials (Incantations, Nietota) and historical contexts of modernism (Migrations, Details / Spaces).

Sławomir Marzec was born in 1962 in Lublin. He graduated from the Warsaw Academy of Fine Arts, where he is currently a professor. He practices painting, drawing, installation, processed photography, performance and film. Author of over 100 individual exhibitions (at, among others, MCSW Radom, Foksal Gallery, the National Museum in Lublin, CSW Warsaw, CRP Orońsko). Author of over 250 publications on the borderline of theory and art criticism (long-term reviewer of the New York NYArts and the London Contemporary). He has also published five books, including “Zabobony sztuki (Superstitions of Art)”.

Lech Twardowski was born in 1952. He studied at the State Higher School of Visual Arts in Wrocław (now the Academy of Fine Arts in Wrocław). In 1983 he departed to Paris; in 1995 he returned to Wrocław. He works in painting, installation and performance. He uses various techniques and media in his work, collaborates with musicians and is interested in theatrical space. His paintings and objects can be found in the collections of the Musée d’Art Moderne in Paris, the National Museum in Warsaw, the National Museum in Wrocław, the collection of the Lower Silesian Zachęta Society for Fine Arts and in private collections in Poland and abroad.

Tomasz Zawadzki was born in 1956. He lives and works in Lublin and Warsaw. He is currently a professor at the Faculty of Arts of the Maria Skłodowska-Curie University in Lublin. He works in painting, drawing and photography. His works can be found in the collections of, among others: the Museum of Art in Łódź; the National Museum in Lublin; the Museum of Contemporary Art in Radom; the Museum of Chełm Land, Gallery 72 Collection in Chełm; Museum Modern Art Hunfeld (Germany); Gutenberg Museum Mainz (Germany); Studio Art Centre in Warsaw; El Gallery in Elbląg; Labirynt Gallery in Lublin; Lublin Zachęta Society for Fine Arts; Lower Silesia Zachęta Society for Fine Arts.

Curator: Wojciech Zmorzyński
Exhibition Concept: Sławomir Marzec
Visual Identity and Graphic Design:
Tomasz Dobrowolski (Estilla)
Education: Kamila Glazer
Loans: Marta Wołyńska
Conservation: Cátia Viegas Wesołowska, Anna Żychska, Anna Górna
Assembly: Jan Kłosskowski, Arkadiusz Bach, Piotr Pietraszek, Sławomir Wojtkowski
Organisational Cooperation: Mariusz Grym, Małgorzata Maciakowska, Lech Karwowski, Sławomir Marzec, Magdalena Lewoc
Promotion: Paweł Burian

Organizator Muzeum / Organizer:
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego 

logo ministerstwa kultury i dziedzictwa narodowego

Mecenas Muzeum Narodowego w Gdańsku / Patron of the National Museum in Gdańsk:
PGE Polska Grupa Energetyczna 

Logotyp PGE

Patroni medialni / Media patronage:
Radio Gdańsk, Zawsze Pomorze, gdansk.pl, trojmiasto.pl, Magazyn Trójmiejski Prestiż

logotypy


Data

07 gru 2024 - 09 mar 2025

Lokalizacja

Muzeum Narodowe w Gdańsku / Oddział Sztuki Nowoczesnej w Gdańsku
ul. Cystersów 18, 80-330 Gdańsk

Informacje

Godziny otwarcia

Nieczynne -
Poniedziałek
10:00 - 17:00
Wtorek - Niedziela

Bilety

20 zł -
Normalny
12 zł -
Ulgowy
1 zł -
Dzieci i młodzież 7 – 26 lat
30 zł -
Bilet rodzinny, do 2 osób dorosłych (rodzice, opiekunowie) i dzieci do lat 18
15 zł -
Bilet grupowy (grupy liczące 10 i więcej osób), cena za 1 osobę
40 zł -
Bilet 30-dniowy
150 zł -
Karnet roczny
Dzień bezpłatny - -
Piątek