Aktualności

Dziennik projektu: Konserwacja zabytkowych sań szlichtadowych przeznaczonych do ekspozycji w Wozowni Muzeum Tradycji Szlacheckiej w Waplewie Wielkim

Opracowała: Kamila Ślefarska, 31.03.2025

Prace konserwatorskie, kiedy zabytkowy obiekt można prześledzić centymetr po centymetrze, zawsze dają niepowtarzalną okazję do przeprowadzenia wnikliwej analizy pod kątem charakteru i jakości rzemiosła, określenia pierwotnych technik warsztatowych oraz autorskich wyborów twórców.

Zabytkowe sanie zaprzęgowe, na które czeka odrestaurowany budynek Wozowni Muzeum Tradycji Szlacheckiej w Waplewie Wielkim, weszły obecnie w fazę „rozłożenia na czynniki pierwsze”. Jest to niełatwy dla właściciela etap konserwacji, ponieważ trudno sobie wyobrazić, że z tych rozsypujących się często puzzli powstanie spójny, pełnowartościowy obiekt.

Jednocześnie każdy z elementów, każdy z fragmentów materiału dopowiada arcyciekawą historię nieistniejącego warsztatu. Na pierwszy rzut oka fascynuje bogate zdobienie, ale równie ciekawa jest cała technologia wykonania sań, która jest czysto ręczną robotą – każdy z elementów drewnianych wykonany został idealnie pod wymiar, tak by detale złożyć bez klejenia, przy użyciu niezliczonych wpustów, kołków, zacięć, rantów, fazowania itp.

Obły kształt płycin burt sań uzyskano, rzeźbiąc i heblując deski – na odwrociach czytelne są ślady głębokich żłobień dłutami. Od środka deskowanie przed wilgocią zabezpieczone było wyklejeniem z pokostowanego płótna. Elementy metalowe oraz nity, wykonane z dobrej jakości żelaza, kuto i formowano ręcznie, podobnie ręcznie wycinane były gwinty śrub.

Skórzana tapicerka, misternie wycięta na brzegach w koronkę i zdobiona kwietnym ornamentem, formowana przy pomocy słomianych pakuł, wymaga obecnie największej konserwatorskiej troski.

Mimo licznych prób nadgryzienia obiektu przez owady żerujące w drewnie, cała struktura sań trzyma się nieźle i daje dobrą bazę do skutecznego ustabilizowania obiektu bez dużych ingerencji w pierwotną konstrukcję. Niezbędne wstawki nowego materiału, wymiana najbardziej zdestruowanych fragmentów, uzupełnienie ubytków formy lub dublaż wzmacniający wykonywane są tylko w koniecznym stopniu, bez strat dla substancji zabytkowej.

 

Detal snycerski i fragment opracowania malarskiego. Widoczne na zdjęciu „pęknięcia” to w gruncie rzeczy miejsce złożenia elementów

Detal snycerski i fragment opracowania malarskiego. Widoczne na zdjęciu „pęknięcia” to w gruncie rzeczy miejsce złożenia elementów

Pakuły słomy wypełniające i modelujące oparcie tapicerowane skórą. Widoczne ręczne szycie skórzanego brzegu oparcia i mosiężne nity tapicerskie

Pakuły słomy wypełniające i modelujące oparcie tapicerowane skórą. Widoczne ręczne szycie skórzanego brzegu oparcia i mosiężne nity tapicerskie

Pakuły słomy wypełniające i modelujące oparcie tapicerowane skórą. Pakuły po demontażu

Pakuły słomy wypełniające i modelujące oparcie tapicerowane skórą. Pakuły po demontażu

Detal wykończenia skórzanego grzbietu – koronkowy brzeg i mosiężne nity tapicerskie

Detal wykończenia skórzanego grzbietu – koronkowy brzeg i mosiężne nity tapicerskie

Stan zachowania tapicerki skórzanej przed demontażem

Stan zachowania tapicerki skórzanej przed demontażem

Skórzana tapicerka po demontażu – detal zdobienia ornamentem roślinnym

Skórzana tapicerka po demontażu – detal zdobienia ornamentem roślinnym

Skórzana tapicerka po demontażu – detal zdobienia ornamentem roślinnym

Skórzana tapicerka po demontażu – detal zdobienia ornamentem roślinnym

Żelazne elementy kute po demontażu i oczyszczeniu

Żelazne elementy kute po demontażu i oczyszczeniu

Żelazne elementy kute po demontażu i oczyszczeniu

Żelazne elementy kute po demontażu i oczyszczeniu

Żelazne elementy kute po demontażu i oczyszczeniu

Żelazne elementy kute po demontażu i oczyszczeniu

Postać ptaka w zwieńczeniu sań zidentyfikowano jako figurę feniksa

Postać ptaka w zwieńczeniu sań zidentyfikowano jako figurę feniksa

Montaż drewnianych fleków lipowych pod wykonanie snycerskiej rekonstrukcji formy na postaci ptaka

Montaż drewnianych fleków lipowych pod wykonanie snycerskiej rekonstrukcji formy na postaci ptaka

Sanie podczas prac po częściowym demontażu

Sanie podczas prac po częściowym demontażu

Odwrocie zaplecka po demontażu i wstępnych wzmocnieniach i stabilizacji

Odwrocie zaplecka po demontażu i wstępnych wzmocnieniach i stabilizacji

Odwrocie drewnianej płyciny zaplecka – wyraźnie widoczne ślady ręcznego żłobienia dłutem

Odwrocie drewnianej płyciny zaplecka – wyraźnie widoczne ślady ręcznego żłobienia dłutem

Detal konstrukcji podwozia montowany na drewniane kołki oraz metalowe kute nity

Detal konstrukcji podwozia montowany na drewniane kołki oraz metalowe kute nity

Podwozie sań od strony wnętrza gondoli po częściowym demontażu – widoczne jasne wstawki z nowego drewna wmontowane w miejsca największej destrukcji materiału poczynionej przez drewnojady

Podwozie sań od strony wnętrza gondoli po częściowym demontażu – widoczne jasne wstawki z nowego drewna wmontowane w miejsca największej destrukcji materiału poczynionej przez drewnojady

Polichromowana i złocona płycina zaplecka sań. Na zdjęciu widoczne trwałe wypaczenia drewn

Polichromowana i złocona płycina zaplecka sań. Na zdjęciu widoczne trwałe wypaczenia drewna

Sposób uzupełnień wstawkami (tzw. flekami) z nowego drewna ubytków formy w saniach

Sposób uzupełnień wstawkami (tzw. flekami) z nowego drewna ubytków formy w saniach

Sposób uzupełnień wstawkami (tzw. flekami) z nowego drewna ubytków formy w saniach

Sposób uzupełnień wstawkami (tzw. flekami) z nowego drewna ubytków formy w saniach

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach zadania: Konserwacja zabytkowych sań z XVIII w. przeznaczonych do ekspozycji w wozowni w Muzeum Tradycji Szlacheckiej w Waplewie Wielkim, oddziału Muzeum Narodowego w Gdańsku – II etap

Logotyp Ministerstwa

adminDziennik projektu: Konserwacja zabytkowych sań szlichtadowych przeznaczonych do ekspozycji w Wozowni Muzeum Tradycji Szlacheckiej w Waplewie Wielkim