Oddział Etnografii Muzeum Narodowego w Gdańsku zaprasza na projekcje filmowe w każdy wtorek. W Etnomatografie poznajemy ciekawe, często nieznane, obszary oraz zagadnienia współczesnego świata i różne oblicza człowieka.
Wstęp wolny!
1.04, g. 18:00 „Pogawędki o drzewach to zbrodnia” reż. Suhaib Gasmelbari | Francja, Sudan, Niemcy, Czad, Katar | 2019 | 93 min
8.04, g. 18:00 „Epicentrum” reż. Hubert Sauper | Australia, Stany Zjednoczone, Francja | 2019 | 107 min
1.04, g. 18:00 „Pogawędki o drzewach to zbrodnia” reż. Suhaib Gasmelbari | Francja, Sudan, Niemcy, Czad, Katar | 2019 | 93 min
Ibrahim, Manar, Soliman i Eltayeb to członkowie sudańskiego klubu filmowego, którzy postanowili odrestaurować nieczynne kino pod Chartumem. Łączy ich nie tylko żarliwa chęć przywrócenia dawnych zasobów filmowych i ponownego zainteresowania sudańskim kinem, ale także to, że wszyscy kształcili się w zagranicznych szkołach filmowych. Ich młodzieńcze filmy, z których wiele zostało zakazanych lub zaginęło, odzwierciedlają wpływ zarówno radzieckiej szkoły montażu, jak i francuskiej Nowej Fali.
Dziś spotykają się i rozmawiają o przeszłości, o prześladowaniach, a nawet torturach wobec opozycyjnych artystów. Czytają listy napisane na obczyźnie i marzą o Sudanie, w którym istniałaby wolność słowa i artystycznego wyrazu. Jednak w kraju zdominowanym przez islamistów, którzy cenzurują każdą formę sztuki, otwarcie kina okazuje się być niezwykle skomplikowane.
https://www.youtube.com/watch?v=Q_E0T4H85BQ&source_ve_path=MjM4NTE
8.04, g. 18:00 „Epicentrum” reż. Hubert Sauper | Australia, Stany Zjednoczone, Francja | 2019 | 107 min
Fale rozbijające się o falochron na brzegu morza – ten dramatyczny obraz oddaje ducha miejsca, które przetrwało dziesięciolecia presji zewnętrznej. Na ulicach Hawany mieszkańcy w każdym wieku dzielą się przed kamerą swoimi opiniami na temat życia w skolonizowanym kraju, a także wewnętrznej wolności, jakiej doświadczają pomimo surowych sankcji. Nominowany do Oscara® Hubert Sauper (znany widzom festiwalu z filmów „Koszmar Darwina” i „Jesteśmy waszymi przyjaciółmi”) tworzy wciągający i metaforyczny portret postkolonialnej, „utopijnej” Kuby.
Opisy fal imperializmu, które ukształtowały historię Kuby, pozwalają na głębsze zrozumienie wpływu, jaki wywarł na nią długotrwały ucisk zewnętrzny i towarzyszące mu silne pragnienie niezależności. W 1898 roku, po wybuchu w porcie w Hawanie amerykańskiego krążownika USS Maine, kraj przeszedł spod dominacji hiszpańskiej w amerykańską. W tym samym czasie i miejscu narodziło się potężne narzędzie podboju: kino jako propaganda. Film bada stulecie interwencjonizmu i tworzenia mitów. Pokazuje też niezwykłych mieszkańców Hawany – szczególnie dzieci, które nazywa „młodymi prorokami”. Udowadnia też, że Kuba wciąż jest częściowo zamrożona w czasie, delikatnie zwieszona pomiędzy przeszłością a teraźniejszością.