„Postindustrialny Eden” to wystawa fotografii amerykańskiego artysty Todda Forsgrena, który od dwudziestu lat dokumentuje małe enklawy ogrodnicze – m.in. w Stanach Zjednoczonych, Kubie, Mongolii, Japonii, Wielkiej Brytanii, Czechach, Holandii i Polsce. Ekspozycja ukazuje, w jaki sposób w oddalonych od siebie terytoriach praktykowane jest w niewielkiej skali ogrodnictwo uwarunkowane wpływem stref klimatycznych i specyfiką krajobrazu danego regionu geograficznego. Początek XXI wieku to wzrost zainteresowania kulturami ogrodniczymi, który nastąpił równocześnie z zaostrzającymi się na świecie kryzysami politycznymi, ekonomicznymi oraz klimatycznymi. Zwiększona świadomość skutków pogłębiających się kryzysów spowodowała, że społeczeństwa musiały zrewidować dotychczasowe podejście do kapitalizmu, globalnych rynków finansowych oraz instytucji publicznych. Rosnące rozczarowania społeczne, pandemia, wojny oraz masowe ruchy migracyjne wywołane konfliktami zbrojnymi w różnych częściach świata obudziły zainteresowanie naturą i zachęciły do postrzegania jej jako azylu w obliczu niepokojów społecznych i braku stałego punktu odniesienia. Wielu z nas zmieniło konsumpcyjne nawyki. Przy rosnących cenach żywności i niedoborach produktów, mieszkańcy krajów rozwiniętych (i nie tylko) zwrócili się ku samowystarczalności, żywności ekologicznej i lokalności. Małe kultury ogrodnicze zdobywały coraz więcej zwolenników, którzy zaczęli postrzegać je jako miejsca wolne od „wielkiej polityki” i szeroko rozumianej globalizacji.
INFORMACJE PRAKTYCZNE:
– prowadzenie: Joanna Olejnik
– termin: 24.11.2024 (niedziela), w godz. 13.00–14.00
– miejsce: NOMUS – Nowe Muzeum Sztuki, ul. Jaracza 14, Gdańsk
– koszt: 1 zł
– nie obowiązują zapisy
Wydarzenie towarzyszy wystawie „Todd Forsgren. Postindustrialny Eden”