„Sąd Ostateczny”
Hansa Memlinga

port logotyp
Port Lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy jest Mecenasem „Programu upowszechniania wiedzy o obrazie Sąd Ostateczny Hansa Memlinga z Muzeum Narodowego w Gdańsku”.


„Sąd Ostateczny” Hansa Memlinga to oprócz „Damy z gronostajem” Leonarda da Vinci najcenniejsze w polskich zbiorach dzieło malarstwa zachodnioeuropejskiego. Do sławy tego arcydzieła przyczyniła się zarówno jego ranga artystyczna, jak i burzliwe dzieje.

O malarzu

Hans Memling należy do najwybitniejszych malarzy europejskich XV stulecia. Urodził się w Seligenstadt w pobliżu Frankfurtu nad Menem około roku 1430. Niewiele wiadomo o wczesnym okresie jego życia i zawodowej edukacji. Przypuszcza się, że mógł się uczyć w Kolonii w warsztacie znakomitego tamtejszego malarza Stefana Lochnera, brak jednak na to mocniejszych dowodów. Bardziej prawdopodobne jest to, że pracował przez jakiś czas w brukselskim warsztacie najważniejszego malarza ówczesnych Niderlandów – Rogiera van der Weyden. I na tę hipotezę brak jednak bezpośrednich dowodów, chociaż istotnie w dziełach Memlinga pojawia się wiele reminiscencji z twórczości Rogiera. Są one widoczne także w gdańskim tryptyku „Sąd Ostateczny”.