Zofia Artymowska. Przestrzeń i konstrukcja

Czynne w terminie: 14.07.2017 - 10.09.2017

Miejsce
Oddział Zielona Brama
Długi Targ 24, Gdańsk

    Wizyta

    Wystawa „Zofia Artymowska. Przestrzeń i konstrukcja” jest drugą wystawą, którą Muzeum Narodowe w Gdańsku włącza się w obchody stulecia ruchu awangardowego w Polsce.

    Wystawa będzie prezentować rzadko obecnie pokazywane prace artystki, której droga twórcza wiodła od informelu do abstrakcji geometrycznej wywodzącej się z konstruktywizmu.

    Zofia Artymowska z domu Bochenek (1923-2000) studiowała na Wydziale Malarstwa krakowskiej ASP, gdzie uzyskała dyplom w pracowni Eugeniusza Eibischa. W latach 50. była pedagogiem w krakowskiej, a następnie warszawskiej ASP oraz w PWSSP we Wrocławiu. Wykładała też malarstwo ścienne i rysunek na uniwersytecie bagdadzkim i uniwersytecie w Teheranie.

    Miała ponad 30 indywidualnych wystaw, m.in. w warszawskiej „Zachęcie”, The Mall Galleries w Londynie, Nowym Jorku, Pradze. Brała udział w wielu wystawach zbiorowych, m.in. w Monachium, Paryżu, Kolonii, New Delhi, Teheranie, Caracas, Bredzie, Pekinie, Londynie i Kuwejcie.

    Jej prace znajdują się w zbiorach Muzeum Sztuki w Łodzi, Muzeum Narodowego w Warszawie i Krakowie, w Museo de Bellas Artes w Bogocie, Museum of Modern Art w Bagdadzie, Muzeum w Bochum oraz w wielu kolekcjach prywatnych, m.in. w Stanach Zjednoczonych, Szwecji, Danii, Wielkiej Brytanii, Francji, Niemczech.

    Początkowo artystka budowała kompozycje z prostych elementów, jak kreski, paski czy kręgi. Badała relacje przestrzenne w obrazie i z matematyczną dokładnością wyznaczała miejsce każdemu elementowi. Konsekwentnie trzymała się ascetycznej linii, gdzie jeden motyw kompozycyjny powtarzała w rozmaitych wariantach kolorystycznych. Multiplikacja jednego modułu, silne akcentowanie trójwymiarowości oraz barwy połączonej z metalicznym lśnieniem stały się najbardziej charakterystycznymi cechami jej obrazów i trwale wpisały Artymowską w nurt op-artu. Jest to rodzaj abstrakcji geometrycznej skupiającej się na wrażeniach wzrokowych i działaniach optycznych, których efektem są obrazy o jednolitej formie, równocześnie dynamicznej i wyrafinowanej kolorystycznie. W latach 70. głównym „modułem” kompozycji stał się walec, potraktowany jednostkowo lub jako fragment większego układu. Ta cylindryczna forma była podstawowym elementem w budowaniu przestrzeni i ukazywaniu ruchu na dwuwymiarowej powierzchni obrazu. Malarka zmniejszała lub zwiększała moduł, wydłużała go lub ścieśniała, stosowała układy symetryczne i asymetryczne, zestawiała kontrastowo bądź łagodnie zmieniała barwę. W ten sposób powstał cykl „Poliformy”, a w kolejnej dekadzie cykl ”Przestrzeń zwielokrotniona”. Jest to malarstwo skupione na warstwie wizualnej, nie wymaga szukania ukrytych znaczeń, pozwala odbiorcy na wpisanie własnych emocji i nastrojów.

    Na wystawie pokazanych zostanie 35 prac artystki pochodzących ze zbiorów prywatnych.

    Kuratorka: Małgorzata Ruszkowska-Macur




    Muzeum Narodowe w Gdańsku / Oddział Zielona Brama
    ul. Długi Targ 24, Gdańsk 80-828
    tel. 58 307 59 12 w. 119
    e-mail: m.ruszkowska[at]mng.gda.pl
    http://www.facebook.com/MuzeumNarodoweGdansk
    https://www.facebook.com/Zielona-Brama-MNG-683150731828644/